Nová stránka 1
OTEC ZAKLADATEL
Hornického muzea OKD
Klubu přátel hornického muzea
Nadace landek
Ambasador hornické obce
Ing. Stanislav Vopasek
Rodák z Kostelní Lhoty u Poděbrad se vyučil horníkem na Dole Nosek v Tuchlovicích
a v roce 1952 začal fárat na Dole Generál Svoboda. Po absolvování Vyšší
průmyslové školy hornické v Kladně.
Studoval VŠB v Ostravě, kde se stal asistentem prof. Římana. V roce 1960
nastoupil na Důl Eduard Urx v Ostravě-Petřkovicích. Na šachtě, která později
přešla pod křídla Dolu Vítězný únor, dělal vedoucího úseku, provozu, výroby,
náměstka.
V této funkci realizoval vedle výstavby:
- dvou těžních
komplexů hlavních jam a jejich pater
- stavbu Hotelového
domu Jindřich,
- stavbu kulturního
domu v Petřkovicích,
- stavbu hotelu Odra
v Beskydách.
Osobně se zasloužil o záchranu těžní budovy věže jámy Jindřich a řady dalších
technických památek v OKR.
Standa byl horníkem tělem i duší. Už v době pracovní kariéry báňského inženýra
v OKR začal publikovat práce o montánni historii, fotografoval v dole i
na povrchu, maloval. V dalších letech se stal autorem či spoluautorem řady
knížek o vzniku, rozvoji i současnosti našeho revíru, o báňských tradicích. Jeho
knihy Heraldická historie hornických symbolů i Dějin hornictví se
staly neocenitelným zdrojem poznatků nejen pro laiky, ale i pro horníky. S
jakým zápalem Standa vytýkal nesprávný tvar želízka v hornickém znaku v erbech
měst i znacích některých šachet. Jak nerad. slyšel výraz uniforma pro
hornický kroj. Kolik marných bitev svedl o myšlenku hornického symbolu ve
znaku našeho kraje. Jak obhajoval jméno legendárního ostravského poslance
Petra Cingra, které neprávem odstranili z brány michálkovického dolu.
Svůj život zasvětil myšlence zřídit v Ostravě hornické muzeum. Odvážný sen
začal od roku 1987 se svými spolupracovníky přetvářet do reality na tehdy ještě
činném Dole Urx, aby se o šest let později stal prvním ředitelem pro veřejnost
otevřeného Hornického muzea OKD. Právě na mateřské šachtě, bývalém Anselmu.
"Otec zakladatel" stál v čele unikátní technické památky do roku 1998, kdy předal
žezlo o dvacet let mladšímu Miroslavu Fojtíkovi.
Do povědomí nejen hornické veřejnosti
se zapsal perokresbami těžních věží, které vycházely v různých publikacích a
výstavách. To, že se společnost OKD, Ostrava a celý region pyšní Hornickým
muzeem, je především Vopaskova zásluha. Stál v čele skupiny podobně zapálených
lidí, kteří šachtu nenávratně mířící do útlumu přeměnili postupem let na
unikátní industriální památku. K úpatí bájného vrchu Landeku od těch dob vedou
kroky prezidentů, premiérů, ministrů, celebrit domácích i zahraničních. Vždy je
se všemi poctami vítával ředitel v hornickém kroji s lapkou a fedrpušem. O
hornictví, muzeu i Landeku mohl vyprávět hodiny. Pokud novináři sháněli
informace, obraceli se většinou na něj. Pro rady za ním chodili ředitelé,
politici i obyčejní lidé. Ač ho nikdo nezvolil ani nejmenoval, stal se
ambasadorem hornické obce.
Navzdory zhoršujícímu se zdravotnímu stavu spřádal nové plány na rozšíření
bilance své publikační činnosti. Hodně energie chtěl věnovat nelehkému boji o
zápis ostravských industriálních památek do Seznamu světového kulturního
dědictví UNESCO, za instalaci těžního stroje na Anselmu a přitom řada
povinností ho čekala ve funkci ředitele Nadace Landek.