Jméno Otty Hejnice, jemuž nikdo neřekne
jinak než Otík, bylo přes 20 let
spojeno s podnikovými novinami. V letošním
roce odešel, jak se říká, na „zasloužený
odpočinek“. Ještě mi ale stačil
předat některé své redaktorské zkušenosti,
za což mu moc děkuji, a myslím, že
v jeho případě je za ta léta na co vzpomínat.
Byla by škoda se o některé vzpomínky
se čtenáři občasníku nepodělit:
• Michaela Hylská: Pocházíte z Příbrami,
jak vzpomínáte na své začátky
u uranového průmyslu, jak jste se dostal
sem na sever a jakými druhy zaměstnání
jste za tu dobu prošel?
• Otto Hejnic: Vystudoval jsem průmyslovou
školu hornicko-geologickou.
Když mě vyhazovali z Ostravy z VŠB,
nenapadlo mě, že Příbram je pro mne
zavřená kvůli dioptriím. Zbývala práce
na povrchu, ve VDUP Příbram jsem šel
do Zlenic na drtičku stavět přivaděč vody
ze Želivky, po jejím zavření jsem dělal
investičního účetního, což mě netěšilo.
Na severu, v oblasti Hamr – Stráž,
byla nalezena uranová ruda, po zacvičení
na vrtných soupravách jsem je přebíral,
ve dne v noci po dvanáctkách. Později
jsem šel na široké vrtné soupravy
vrtmistrovat, zase na dvanáctihodinové
směny. Dvacet let jsem strávil na vrtech.
• M. H.: Co vás přivedlo k práci pro
podnikový občasník a k novinářské
práci vůbec, kdy to bylo?
• O. H.: Bydlím v Liberci. V 80. letech
mi vyšly povídky V pátek večer
a román Dvě lásky na začátek. Vše začalo
v listopadu 1989. Oslovil mě Luboš
Příhoda, přednormalizační šéfredaktor,
abych s ním začal nový Region, a odboráři
ze Stráže, Josef Fejfar a Láda Flídr,
abych obnovil podnikové noviny. Zažil
jsem ještě horkou sazbu novin, jedni
z prvních jsme měli digitální fotoaparát.
Zůstal jsem ve Stráži, protože se jezdilo
do Příbrami, kde jsem měl příbuzné
a kde jsem později dal dohromady Příbramské
hornické historky a Příbramské
a jiné hornické historky, které byly jakýmsi
dodatkem oficiálního Rudného
a uranového hornictví České republiky.
V roce 1997 mi vyšla Ztracená závrať.
• M. H.: Jakým tématům jste se věnoval,
vzpomenete si na nějaké zajímavé
reportáže?
• O. H.: Začátky v 90. letech byly horečné,
zavíraly se celé revíry, jezdilo se
na vládu nebo do televizního Kotle. Nikoho
nenapadlo sfárat s už povoleným
fotoaparátem do podzemí a všechno nafotit,
dokud se ještě důl nezavřel. Hornictví
končilo, ale málo kdo si to uvědomoval.
V Regionu jsem
vedl kulturní rubriku,
psal jsem hlavně
recenze výstav,
koncertů a divadelních
představení.
Po jeho zániku
jsem občas psal do
libereckých mutací
novin. Nastupoval
jsem jako regulérní
redaktor novin
DIAMO 1. 1.
1994, to už byla
většina dolů zavřená.
Byl jsem
v Maastrichtu s delegací
a držel jsem pěsti odborářům. Bylo
mi líto zavíraných šachet, ale jejich
těžba se nevyplácela. Sledoval jsem snahu
Dolní Rožínky, posledního uranového
dolu ve střední a západní Evropě,
který ještě těží. Zajímalo mne druhotné
využití ložisek, například výstavba podzemního
zásobníku plynu Háje, ražená
ze šachty 16 v kilometrové hloubce.
V poslední době jsem sledoval výstavbu
sanačních technologií ve Stráži pod
Ralskem. Viděl jsem ale i znovuobjevený
stříbrný důl Antonína Paduánského
v Jílovém, než byl otevřen pro veřejnost,
a cínový důl Jeroným v Krušnohoří.
Bývalí příbramští havíři, např.
Vlastík Staněk, mi pomohli chápat historii.
• M. H.: Můžete srovnat podobu novin
a redakční práci tehdy a dnes?
• O. H.: Měl jsem štěstí, že jsem začal
pracovat s odborníky z bývalé tiskárny.
Firma Pantype s Jiřím Bilem
Peškem přešla během let od disket přes
CD na flešky. Začínal jsem v odborářském
Zpravodaji, rozšířením na dvakrát
větší formát vznikly Noviny DIAMO,
později přejmenované na DIAMO. Rozšiřovala
se jejich barevnost, grafická
úprava se dělala podle celkových zvyklostí,
nakonec se zvýšila jejich gramáž
a spolu s ní stoupla kvalita fotografií.
• M. H.: V čem vás redaktorská
práce bavila?
• O. H.: Ta práce je velmi rozmanitá
a člověk je neustále ve střehu. Také pohybu
není málo, občas je třeba stihnout
zachytit a zdokumentovat akce, které
probíhají skoro současně, ale jsou na
druhém konci republiky. V této práci je
třeba počítat i s jistou dávkou operativy
pro případ, kdy už jsou noviny připravené
a zbývá jen dát pokyn tiskárně, a kdy na
poslední chvíli může podnik navštívit
významná návštěva, které samozřejmě
patří čestné místo na titulní straně.
• M. H.: Kromě psaní do podnikových
novin vydáváte i vlastní knížky,
napsal jste také nějaké písňové texty?
• O. H.: Udělal jsem muzikál Chytit
Kometu, který se dával v pražském divadle
U Hasičů a v Příbrami, hudbu
k němu složil můj bratr Jiří. V posledních
letech jsem vydal povídkové cykly
O času a ohni a Zase zvednout hlavu, novelu
Nebe na dosah a rozhovor s rybářem
Proti proudu. Bohužel jsem nedokončil
rozepsaný, skoro hotový román.
To bude práce pro čerstvého důchodce.
• M. H.: A co hudba, jakou roli hraje
ve vaší rodině?
• O. H.: Manželka Vlasta vede komorní
ženský sbor Cantemus a hraje na
piano, starší syn, bubeník Otto, hraje
jazz, s námi hrát nebude. Mladší syn Jan
tenor saxofon prodal a já španělku naposledy
držel před měsícem, takže rodinná
kapela, o které jsem uvažoval, se zatím
ani nerýsuje.
• M. H.: Myslím, že z výše zmíněného
je jasné, že vy se v důchodu nudit
nebudete. Ke všem aktivitám literárním,
hudebním i rodinným vám přeju
hodně elánu a hlavně pevného zdraví.
Doufám, že zůstanete občasníku
DIAMO věrný, budete dál sledovat dění
v oboru a občas nám třeba něco do
novin i přispějete. Děkuji za rozhovor.
Otty Hejnice se ptala
Mgr. Michaela Hylská
K přání se připojuje i KPHMO